سالانه ۳۳ میلیون تن کالا و ۲۹ میلیون مسافر توسط شبکه حمل و نقل ریلی جابجا میشوند که به ترتیب ۹ درصد و ۱۱ درصد کل حملونقل ایران را به خود اختصاص میدهند. در سالهای اخیر راهآهنها پیشرفتهای قابل توجهی را تجربه کردهاند، از جمله آنها میتوان به اتصال سیستم راهآهن غربی در مرز ترکیه در سال ۱۳۵۵، افتتاح خط بندرعباس در سال ۱۳۷۱(که دسترسی بهتری به دریا ایجاد کرد) و همچنین افتتاح خط مشهد- سرخس در سال ۱۳۷۴ به عنوان بخشی از راه آهن جاده ابریشم برای اتصال به کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی، اشاره نمود.
اگرچه برقیرسانی راهآهن در ایران از سال ۱۳۵۳ آغاز شد، اما تقریباً به اندازه ۳۰ سال متوقف شد. قرارداد برقیرسانی خط دو طرفه تهران- مشهد و تامین ۷۰ دستگاه لکوموتیو برقی در سال ۱۳۸۸ منعقد شد. افزایش سرعت تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافربری با لکوموتیو و ۲۵۰ کیلومتر در ساعت برای EMUها، انتظار می رود زمان سفر موجود را که بین ۷.۵ تا ۱۲ ساعت است تا کمتر از ۵ ساعت کاهش دهد. علاوه بر گسترش راه آهن، صنعت ریلی ایران از سال ۱۳۴۸ به طور مستمر در حال توسعه مفاهیمی مطابق با نیازهای خود در زمینه تولید قطار بوده است. جوشکاری مدرن و فناوریهای اتصال، فرآیندهای اجتنابناپذیری برای راهآهنها و قطارهای سبکتر و ایمنتر در آینده هستند. موسسه جوش و چسب ایرانیان IWJI با مشاوره و افزایش مهارت پرسنل در این زمینه از این صنعت حمایت می کند.